Thursday, September 19, 2013

Trip Sehari di Brussels, Belgium

Assalamualaikum, apa khabar semua? Entry ni sudah lama saya sediakan tapi baru berkesempatan post hari ini berikutan kesibukan dan kemalasan mengupload gambarnya.hehe. Kami berkesempatan ke Brussels yang terletak di Belgium pada bulan Febuari 2013, hampir 7 bulan yang lalu.

Kami bangun seawal jam 5 pagi untuk bersiap dan bersarapan pada jam 6.30 pagi. Jam 7.30 pagi kami meredah kesejukan pagi di kota Paris untuk ke stesen keretapi Gare Du Nord yang terletak kira-kira 5 minit berjalan kaki dari hotel kami. Sampai di stesen keretapi kami terus membeli tiket untuk ke Brussels, Belgium untuk menghabiskan cuti hujung minggu kami di sana.

Brussels, Belgium

Brussels menjadi destinasi kami dari Paris kerana perjalanan ke sana boleh dibuat dalam masa sehari sahaja menggunakan keretapi laju. Selain itu, Brussels juga merupakan kota yang menjadi pusat bagi Kesatuan Eropah (EU) dan antara negara pengeluar coklat Made in Belgium. Hehehe...

pemandangan bersalji sepanjang jalan
Perjalanan dari Paris ke Brussels menaiki keretapi laju Thalys mengambil masa 1 jam 20 minit sahaja. Tiket pergi balik untuk seorang dewasa berharga Eur200 bersamaaan RM800.

Sampai di tren station di Brussels, kami terus ke Information Centre bertanyakan mengenai stesen metro atau LRT utk ke pusat bandar. Tiket metro yang kami beli merangkumi metro, bus dan tram untuk 24 jam berharga 6.50euro bagi seorang dewasa. Amat berbaloi bagi kami yang ingin menghabiskan seharian di Brussels ini. Berbekalkan sebuah peta dan sedikit penerangan dari pegawai di kaunter tiket metro kami terus menaiki tren ke pusat bandar.

Sampai di Brussels

Tempat-tempat menarik disini terletak dalam kawasan berpetak empat segi dan kami hanya perlu turun di satu stesen keretapi dan berjalan kaki melawat kawasan-kawasan menarik di sini. Cuaca yang dingin tidak menyukarkan perjalanan kami kerana cuaca di Brussels lebih mesra pelancong berbanding di Paris pada ketika ini.
antara bangunan yang terdapat di sini

Sampai di pusat bandar kami berjalan-jalan di sekitar kawasan tersebut dan singgah di kedai-kedai melihat pelbagai barangan yang dijual disitu seperti kasut, beg dan pelbagai barangan fesyen yang lain.

salah satu souvenier yang boleh dibawa pulang

Harga yang ditawarkan juga jauh lebih murah berbanding di kota Paris yang serba serbi overpriced. Saya dan suami sempat juga membeli kasut, beg dan pakaian di sini.

Kita window shopping dulu di sini, hehe

Kemudian kami berjalan di sekitar kawasan tersebut mencari Manneken Pis yang amat terkenal di Brussels ini. Kami sampai di dataran yang menempatkan Muzium Negeri atau State Museum dan Hotel yang mempunyai sejarahnya tersendiri.

dataran yang menempatkan muzium dan beberapa bangunan bersejarah

Suasana di dataran ini lebih kurang sama sahaja di mana-mana kota eropah yang lain, penuh dengan pelancong, pelukis, kedai menjual coklat, souvenier, aiskrim, cafe dan pelbagai lagi.

muzium brussels, belgium

Kami bergambar sakan disini sambil sempat juga saya singgah membeli souvenier dan beberapa jenis coklat. Selesai bergambar dan membeli belah kami meneruskan perjalanan mencari Manneken Pis, salah satu tumpuan pelancong dan simbol kepada bandar ini.

salah satu bangunan bersejarah di dataran

Manneken Pis merupakan sebuah patung budak kecil atau sculpture yang sedang membuang air kecil. Saya pun kurang pasti apa yang menarik sangat tentang patung tersebut tetapi ianya merupakan trademark kepada kotaraya ini.

Manneken Pis yang memakai costume CNY

Puas juga mencari patung tersebut, akhir sekali kami terpaksa masuk ke Novotel Hotel dan bertanya dengan receptionist tersebut arah jalan kami. Dengan bantuannya, bertemu juga kami dengan Manneken Pis.

Karl Marx pernah datang ke sini

Kami ingatkan patungnya besar, rupanya kecil sahaja dan sudah berpakaian sempena Chinese New Year. Melihatkan saya dan suami bersusah payah mengambil gambar, ada seorang minah salleh menawarkan untuk mengambil gambar kami berdua. hehe..

salah satu monumen yang ada di sini

Kemudian kami singgah makan dan minum sementara menyambung beli belah dan lawatan kami. Makanan yang wajib dicuba ialah Brussels Waffles yang hanya berharga 1euro sahaja.

jalan-jalan mencari souvenier

Dan jangan lepaskan peluang membeli coklat Made in Belgium seperti jenama Guylian, Cote d 'Or, yang kalau di Malaysia harganya agak mahal, tapi disini memang murah.

Jangan lupa mencuba waffle disini.

Makanan halal juga banyak terdapat di sini. Paling popular ialah Sultans of Kebab yang restoran atau kiosk nya boleh didapati di hampir setiap kawasan tumpuan pelancong. Jam sudah menunjukkan jam 1 tengahari, kami singgah makan di Sultans of Kebab, portion makanannya punyalah banyak dan harganya jauh lebih murah berbanding di Paris. Selesai makan, kami singgah lagi di kedai souvenier untuk membeli beberapa lagi barangan seperti magnetic fridge, keychain, tshirt dan beg.

masih bersalji di atomium
Kami meneruskan perjalanan menaiki tren ke destinasi tumpuan pelancong yang seterusnya. Kalau di Kuala Lumpur kita ada menara berkembar Petronas yang kita banggakan, di Belgium ni mereka ada Atomium. Atomium ni merupakan sebuah menara yang menempatkan menara tinjau dan bentuknya seperti atom nuklear. Berdekatan kawasan ini juga terdapat satu tempat hiburan keluarga iaitu Mini-Europe Park. Kami menghabiskan baki masa petang kami disini bergambar sakan dan menikmati keindahan tempatnya.

The Atomium, Brussel

Jam 6 petang kami terus ke stesen keretapi untuk pulang ke Paris. Tiket keretapi yang dibeli adalah pada jam 7.30 petang dan sementara menunggu di stesen tersebut sempat lagi saya dan suami membeli beberapa jenis coklat lagi kerana harganya yang lebih murah disini berbanding di Paris apatah lagi di Malaysia. Dalam perjalanan, kami yang sudah amat keletihan tertidur hinggalah sampai di Paris jam 9 malam.

Dalam kedinginan malam yang mencengkam hingga ke tulang, kami berjalan pulang ke hotel dan berpuas hati dengan outing kami seharian di Brussels, Belgium pada hari tersebut. Moga beroleh kesempatan lagi untuk berjalan-jalan di negara Eropah yang lain pula, insya Allah.

1. Menyeronokkan bunyinya, bagaimana agaknya kalau musim bunga..mungkin pelancung lebih ramai dan susah bergerak dengan selesa..

1. musim bunga pn msti seronok dengan cuacanya yang sejuk dan nyaman, bila berjalan2 ke sini.hehe

2. wahh.. negeri org putih ni, yang seronoknya pergi sebab sejuk dan ada pelbagai musim.. tuan rumah sgt beruntung sebab dapat merasai pergi serata pelusuk dunia.. :)

3. alhamdulillah, rezki dpt berjalan2 tgk negara org, mudah2an ada rezki puan hanie lak nti insya Allah :)

4. ����

Dapat tau Belgium nie dari rancangan abnormal summit... harap2 one day dapat pergi