Friday, June 15, 2012

Enam Teka Teki Imam Al-Ghazali

Assalamualaikum sahabat yang dirahmati Allah, hari ni saya nak sambung perkongsian ilmu tentang kisah Imam al-Ghazali. Saya pasti ramai diantara kita yang sudah tahu atau pernah terbaca tentang teka teki Imam al-Ghazali ini. Apapun buat yang sudah mengetahuinya, anggaplah ia sebagai revision dan buat yang belum pernah mengetahuinya, saya kongsikan di sini buat manfaat bersama...


Pada suatu hari, Imam al Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya. Lalu Imam Ghazali bertanya "Apa yang paling dekat dengan kita di dunia ini?" Murid-muridnya menjawab, "Orang tua, guru, kawan dan sahabatnya". Imam Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita adalah MATI. Sebabnya, sememangnya janji Allah SWT bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati. (Al Imran : 85).

Lalu Imam Ghazali meneruskan pertanyaan kedua. "Apa yang paling besar di dunia ini?". Murid-muridnya menjawab, "Negara China, bulan, matahari dan bintang-bintang". Lalu Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang mereka berikan adalah benar. Tapi yang paling benar adalah MASA LALU. Walau dengan apa cara sekalipun kita tidak dapat kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu, kita harus menjaga hari ini dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan dan amalan yang sesuai dengan ajaran Islam.

Lalu Imam Ghazali meneruskan dengan pertanyaan yang ketiga. "Apa yang paling besar di dunia?". Murid-muridnya menjawab "Gunung, bumi dan matahari". Lalu Imam Ghazali menjawab "Semua jawapan itu benar tapi yang paling besar daripada apa yang ada di dunia ini adalah NAFSU" (al-A'araf : 179). Maka kita harus berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa kita ke neraka.

Pertanyaan yang keempat adalah "Apa yang paling berat di dunia ini?" Ada yang menjawab "Besi dan Gajah". Kata Imam Ghazali, "Semua jawapan adalah benar tetapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH" (al-Ahzab : 72). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, malaikat semua tidak mampu ketika Allah meminta mereka untuk menjadi khalifah (pemimpin di dunia ini). Tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak daripada manusia masuk ke neraka kerana tidak dapat memegang amanahnya.

Pertanyaan yang kelima adalah "Apa yang paling ringan di dunia ini?". Murid-muridnya menjawab "Kapas, angin, debu dan daun-daunan". Jawab Imam Ghazali, "Semua itu adalah benar tetapi yang paling ringan di dunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT". Gara-gara pekerjaan, bermesyuarat kita meninggalkan solat dengan begitu mudah dan ambil ringan pula mengenainya.

Dan pertanyaan keenam adalah "Apakah yang paling tajam di dunia ini?". Murid-muridnya menjawab dengan serentak, "Pedang". Jawab Imam Ghazali, "Benar. Tetapi yang paling tajam adalah LIDAH MANUSIA kerana melalui lidah, manusia selalu menyakiti hati dan perasaan saudaranya sendiri".

5 comments:

  1. yer..kisah ni pernah dibaca dan ada dalam simpanan saya..walaubagaimanapun, kata-kata Imam Al-Ghazali itu sangat benar untuk kita jadikan sebagai renungan dan muhasabah diri..terima kasih atas perkongsian.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok. no problem. saya suke berkongsi sesuatu ilmu yang mudah2an dapat kite manfaatkan sama2..

      Delete
  2. pemikiran yang tak mudah dijangkau, philosophical, and very deep... sangat bagus untuk direnung-renung selalu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. saya pn setuju jugak! hehe...

      Delete
  3. n3 yang bagus untuk peringatan buat kita semua...marilah kita saling ingat mengingati...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...