Wednesday, April 4, 2012

Nostalgia : Kakak Angkat dan Adik Angkat


Salam sahabat semua,

Agak-agaknya ada lagi tak istilah kakak angkat, adik angkat, dan abang angkat zaman sekarang ni? Rasa-rasa saya zaman sekarang ni yang tinggal hanyalah ibu angkat, bapa angkat serta anak angkat.

Saya agak kurang pasti kenapa istilah ini popular betul zaman sekolah dulu. Biasanya adik junior yang kiut miut atau cun melecun pasti menjadi rebutan untuk "diangkatkan". Berebut-rebutlah kakak-kakak senior ini "mengangkat" adik-adik ini dan siap declare satu sekolah bahawa adik junior tersebut merupakan adik angkatnya dan tiada siapa yang boleh mengganggunya! Pastinya adik junior tersebut sangat seronok seolah-olah mendapat perlindungan daripada seniornya pula kan...

Lucu rasanya bila terkenangkan zaman sekolah dulu. Seingat saya, istilah "berangkat" ini semakin kurang mahupun pupus bila sudah memasuki alam universiti. Mungkin kerana perbezaan zaman sekolah dan zaman kolej/universiti juga faktor peralihan umur dan juga kematangan. Zaman sekarang ni saya tak pasti masih adakah yang "berangkat-angkat" dengan senior mahupun junior.

Saya masih ingat lagi zaman sekolah dulu ada seorang adik dorm yang duduk di sebelah katil saya. Dia anak tunggal dalam keluarga dan tidak pernah merasakan kasih sayang adik beradik apatah lagi seorang kakak. Satu hari, dia menangis kerana terlepas makan malam di dewan makan dek kerana terlewat bangun tidur petang. Kebetulan menu makan malam pada hari tersebut merupakan lauk kegemarannya iaitu ayam masak merah. Puas saya memujuknya kerana risaukan dia yang terlalu sedih sampaikan dia rasa terharu dengan keprihatinan tersebut dan ingin menganggap saya sebagai kakak kandungnya ataupun kakak angkatnya. Saya hanya tertawa dan mengatakan padanya saya taknak jadi kakak angkat tapi nak jadi kakak tak larat nak angkat. Melihatkan dia ketawa dan tidak bersedih lagi, lega rasa hati saya...

Saya pasti pengalaman kawan-kawan tentang adik angkat dan kakak angkat ini, masing-masing pasti ada cerita tersendiri zaman sekolah dulu. Sudilah kiranya dapat kalian kongsikan di ruangan komen di bawah... :-)

11 comments:

  1. interesting.. konsep angkat diguna juga oleh badan korporat sebagai CSR (corporate social responsibility) dalam bentuk sponsor/angkat sungai, angkat haiwan zoo, angkat sekolah, dsb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah penah dengar jugak mcm di zoo, badan2 korporat 'angkatkan' haiwan2 yg mengalami kepupusan mcm harimau dsb.. ;-)

      Delete
  2. ingat lagi zaman sekolah rendah dulu,fenomena adik kakak angkat ni memang kebiasaan..mana2 pelajar darjah satu yg comel2 akan diangkat oleh pelajar2 atas pada mereka utk dijadikan adik angkat.sya juga pernah dijadikan adik angkat oleh kawan kaklong, saya masih ingat nama kakak tu, kakak lisa hani.. :)

    ReplyDelete
  3. wah..bertuahnya ada kakak angkat ek..hehe..nama kakak angkat pn dh macam wife yusri kru je lisa surihani..huhuhu..

    ReplyDelete
  4. haha, yang pastinya bukan lisa surihani tu.. ;P
    4x cba publish sbb x phm tulisan google tuh..hoho..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik kompem bukan wife yusri..kang tak pasal2 bersaudara lak ngan 3 beradik tu.hahaha...

      Delete
  5. saya ada adik angkat..tingkatan 4 ..baru kenal je dalam 4-5 bulan lepas..sungguh saya sayang dia..sebab saya tak ada adik..tapi sayangnya , Allah tak izinkan dia jadi adik saya sampai Jannah..mungkin Allahh takdirkan semua ni untuk saya lebih berdoa kepadaNYA dan titipkan sedikit doa kebahagiaan buat si adik.. just hope dia sukses untuk exam dia,hidup dia,yang penting dia bahagia .. hehe.. just sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq ananymous kerana sudi singgah, baca dan kongsi pengalaman..saya amat hargainya..huhu..
      boleh saya tahu kenapa adik angkat tu tak dapat bersama? saya ingatkn dia sudah tiada di dunia, tapi bila baca balik saya agak mungkin kalian sudah berpisah membawa haluan sendiri..takpela, mudah-mudahan doa yang ikhlas tu akan dimakbulkan-Nya dan adik angkat tersebut bahagia dalam hidupnya...

      Delete
  6. Saya dlu pun pernah ada sorg kakk angkat..dia form3..
    sangat peramah..comel orgnya.. kami bertemu wktu latihan netball..
    first saya tk bape suka dia...saya pun tk thu kenape..tpi lama2x.. saya dh mulakn sygkan dia..dn hingga kini saya still syangkn dia..
    ;)
    saya harap, saya dpt jdi adik dia yg terbaik..meskipun saat ni saya telah tinggalkn dia..

    ReplyDelete
  7. aku pun ada kakak angkat.. aku sayang dia.. aku dak mau law dia ada adek angkat lain... aku sayang dia sgt2... aifaa_teteng

    ReplyDelete
  8. aku sayang kakak aku . nama dia noriswana rahmat . aku taknak dia tinggalkan aku . :') k laa . thats all . iloveyou teteng :*

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...