Saturday, December 31, 2011

Review : Mee Kari di Gerai Pantai Batu Hitam, Kuantan

Gerai Mee Kari di Pantai Batu Hitam, Kuantan

Salam semua, rasanya ini entry terakhir untuk tahun ini memandangkan esok kita akan melangkah masuk ke tahun baru iaitu 2012. Walaupun tahun berganti tetapi azam saya tetap sama dan tidak berubah..huhu. Oklah, kali ni saya hendak kongsi satu tempat makan mee kari sedap yang terletak di pantai timur. Tempatnya hanyalah di sebuah gerai di tepi pantai menghadap Laut China Selatan. Memandangkan saya dan keluarga memang peminat mee kari, kesempatan menikmati mee kari di Pantai Batu Hitam baru-baru ini tidak kami lepaskan peluangnya. Gerai-gerai di Pantai Batu Hitam ini kebanyakannya telah berniaga bertahun-tahun lamanya. Saya dan dua orang kakak saya pun memang dilahirkan di Kampung Batu Hitam berdekatan pantai ini.

Pemandangan Pantai Batu Hitam dari gerai mee kari 

Menikmati mee kari di gerai ini memang membangkitkan suasana ketika zaman kami kecil dulu apabila setiap petang abah dan mama akan membawa kami bermain di tepi pantai ini. Apabila tiba waktu hendak maghrib barulah kami akan pulang ke rumah dan mandi membersihkan diri. Bezanya kali ini kami mengunjungi pantai ini bersama pertambahan ahli keluarga yang baru iaitu para menantu dan cucu mama dan abah..hehe...Betapa jauhnya jarak masa yang telah dilalui...

Mee kari di Gerai Batu Hitam Top Ten Ent, Pantai Batu Hitam, Kuantan Pahang

Di gerai ini, kami sekeluarga memilih mee kari special sebagai pilihan dan minumannya pula masing-masing memilih laicikang sejuk. Harga bagi setiap mangkuk mee kari adalah RM5.50, manakala mee kari special pula adalah RM6.00, harga yang saya rasa sangat berpatutan dengan rasa dan saiz hidangannya. Rasanya memang sangat sedap dengan rencah dalam mee karinya ada udang segar, ayam, telur, kerang dan pelbagai lagi rencah yang menyedapkan mee kari ini. Belum pernah rasanya saya menikmati mee kari sesedap ini kerana saya agak cerewet dengan mee kari mahupun nasi ayam yang dimakan atau dibeli di luar. Tapi mee kari ini memang tiada tandingannya. Walaupun agak lama menunggu mee kari disiapkan tapi hidangan, rasa dan persembahannya sungguh diluar jangkaan! Tidak rugi mencubanya bagi penggemar mee kari di luar sana jika anda berkesempatan mengunjungi Kuantan.

2 comments:

  1. memang best kan mee kari kat situ..laici kang dan ABC pon banyak dan sedap..batu hitam, tanah tempat lahirku.. :)

    ReplyDelete
  2. huhu tula masih teringat2 mee kari ngan laicikang kt situ.mmg superb! huhu. nanti bebiler ada masa leh la pekena mee kari kt situ lg! huhuhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...