Thursday, June 30, 2011

Percutian Keluarga di Salang Indah Resort Tioman

And that's the wonderful thing about family travel:  it provides you with experiences that will remain locked forever in the scar tissue of your mind.  ~Dave Barry

DAY 1 : SABTU, 28/5/2011

6.30 pagi
Kami bertolak dari Kuantan menuju ke Terminal Feri Tg Gemok yang terletak dalam daerah Rompin yang mengambil masa kira-kira 2 jam.  Dalam perjalanan, kami singgah di bandar Rompin menikmati sarapan pagi roti canai yang sungguh sedap dan garing. huhu.. Sampai harini masih teringat-ingat! Selesai mengisi perut kami meneruskan perjalanan ke Terminal Feri dan tiba di Jeti Tg Gemok jam 9.30 pagi. Bayaran parking di terminal ini adalah sebanyak rm30 untuk sebuah kereta selama 3 hari.

Tempat Parking di Terminal Tg Gemok
Kemudian, kami terus ke Kaunter Feri Gemilang dan dikehendaki mengisi borang dengan menulis semua nama anggota keluarga yang turut serta sebelum masuk ke dalam pejabat untuk urusan tiket feri dan boarding pass.

Kaunter Feri Gemilang
Selesai segala urusan feri kami ke kaunter Jabatan Laut untuk membayar tiket Taman Laut sebanyak RM5 setiap seorang. Kemudian kami ke balai perlepasan menunggu feri jam 11.00 pagi.

Kaunter Jabatan Laut
11.30 pagi
Kelibat feri sudah kelihatan tetapi kami masih tidak dibenarkan naik. Penumpang sudah mulai memenuhi pintu berlepas dan tidak ada sebarang pengumuman tentang kelewatan feri dari pihak pengurusan. Jam 12.00 tengahari pengumuman dibuat untuk penumpang-penumpang yang memegang boarding pass Gemilang 2 dibenarkan menaiki feri dan penumpang yang ramai menolak-nolak dan berpusu-pusu ke arah feri.

Dalam feri ke Pulau Tioman
Rupanya insiden tersebut tak abis di situ. Selepas kami sekeluarga menaiki feri kami dapat tempat duduk di bahagian hadapan feri. Matahari semakin meninggi dan perut sudah mula berbunyi minta diisi. Tunggu punya tunggu feri tak jalan-jalan lagi. Rupanya ada sekumpulan "manusia" yang agaknya tak reti baca boarding pass mereka yang menunjukkan Gemilang 1. Mereka ni tak mahu keluar daripada feri ini sehingga feri yang sepatutnya mereka naiki tiba iaitu feri Gemilang 1. Pekerja feri pulak seolah hilang kuasa untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Feri yang sepatutnya bergerak jam 11 pagi, pada jam 12.35 tengahari baru dapat bergerak dek kerana dua insiden tersebut. Pihak pengurusan feri sepatutnya lebih cekap dalam menguruskan perkara-perkara ini agar kejadian yang sama tidak berulang di masa akan datang. Pengurusan yang cekap dan teratur juga sekurang-kurangnya dapat menjamin mutu perkhidmatan yang lebih efektif. Feri mula bergerak meninggalkan Jeti Tg Gemok menuju ke Pulau Tioman yang mengambil masa kira-kira 2 jam ke Kg Salang tempat penginapan kitorg sepanjang 3 hari di sana...

2.20 petang
Papan tanda di hujung jeti Kg Salang
Kami tiba di Jeti Kg Salang, destinasi terakhir feri. Chalet kami terletak di sebelah kiri yang perjalanannya berjalan kaki dari jeti ke Salang Indah Resort mengambil masa kira-kira 5 minit. Kami terus ke reception untuk mengambil kunci dan menjelaskan baki bayaran penginapan kami. Kami yang sudahpun kelaparan dijamukan dengan hidangan makan tengahari secara berhidang di Restoran Salang Indah.

Mama posing sementara tunggu lunch
Lauknya agak ringkas dengan hidangan sup, sayur goreng, telur dadar dan sotong masak kicap serta air sarsi. Selesai menjamu selera kami yang sudah pun kepenatan terus ke chalet. Sampai di chalet, fuhh kami terpegun dengan pemandangan di sekeliling chalet tersebut yang menghadap lautan dan pantai yang amat mendamaikan. Alhamdulillah! Damai sungguh rasa hati...Inilah yang dinamakan percutian!

Pemandangan dari chalet kami
Kami berehat seketika untuk solat dan menukar pakaian. Dalam pakej kami, waktu petang hari pertama di sini adalah untuk aktiviti bebas jadi kami memutuskan untuk mandi manda di pantai depan chalet dan mengambil peralatan snorkelling di booth depan reception.

Chalet kami di hujung sebelah kiri
Peralatan snorkelling sudahpun termasuk dalam pakej dan disewa untuk 24 jam. Kami nak praktis menggunakan alatan tersebut yang terdiri daripada gear, life jacket dan mask. Disebabkan depan chalet kami pantainya agak berbatu kami ke lokasi pantai berdekatan jeti kerana disitu pantainya agak landai.

Masing-masing sudah bersedia dengan peralatan snorkelling
Masing-masing begitu teruja untuk mandi manda dan bersnorkeling. Mana taknya, air lautnya sangat jernih dan terdapat pelbagai jenis ikan yang berwarna warni. Masa ni la juga kami nak asah skill berenang yang tak berapa nak ada ni..huhuhu...Yang bestnya mama, abah, hubby dan abang ngah jela sebab dorang pandai berenang. Kami yang tak berapa nak pandai berenang ni hanya mandi manda di tepi pantai sahaja..huhu..

Peace yooo!
Seronok mandi manda tak sedar hari sudah pun petang. Ketika mentari sudah pun melabuhkan tirai di ufuk barat, kami pulang semula ke chalet untuk membersihkan diri dan solat sementara menunggu waktu makan malam jam 8. Hidangan makan malam kami agak mewah berbanding tengahari tadi. Kami dihidangkan dengan tomyam, sayur kubis goreng, ikan tenggiri masak kicap dan daging masak pedas serta buah-buahan dan air oren.

Hidangan makan malam
9.00 malam
Selesai menjamu selera kami bersiar-siar di tepi pantai dan window shopping di beberapa kedai souvenier. Bolehlah mencari idea barangan apa yang ingin dibeli untuk dibawa pulang sebagai tanda kenangan.

Kedai Souvenier hadapan jeti Kg Salang
Penat berjalan-jalan kami sekeluarga melepak di pondok berdekatan jeti sambil menghirup angin bayu laut china selatan dan bersembang tentang aktiviti keesokan harinya.

Aktiviti melepak tepi pantai
Jam sudah menunjukkan hampir pukul 10 malam, mata masing-masing pun sudah mula mengantuk jadi kami semua pun pulang berehat di chalet masing-masing dan bersedia untuk aktiviti keesokannya.

DAY 2 : AHAD 29/5/2011

8.00 pagi
Kami keluar untuk menikmati sarapan pagi di Salang Indah Restaurant. Sarapan pagi di restoran ini dihidangkan secara buffet. Pagi ini pilihannya ada mee goreng, nasi goreng, roti canai, roti bakar, coffee dan teh.

Menu pagi kami
Selesai menikmati sarapan pagi, kami pulang semula ke chalet untuk bersiap-siap dengan pakaian serta kelengkapan untuk trip snorkelling ke 3 tempat di Tioman iaitu Pulau Tulai, Pasir Panjang Beach dan Malang Rock. Aku sempat membeli sebuku roti untuk makanan ikan. Kami juga dibekalkan makanan tengahari yang telah siap dibungkus beserta air mineral kerana trip kami akan mengambil masa hingga jam 3 petang.

10.00 pagi

Berkumpul depan reception
Kami semua berkumpul di hadapan reception dan mendengar serba ringkas taklimat tentang snorkelling trip kami dan menunggu ketibaan bot.

Menunggu bot untuk snorkelling trip
Kemudian, kami dibawa menaiki bot laju ke destinasi pertama iaitu Pulau Tulai yang terletak kira-kira 20 minit perjalanan dari Salang Indah Resort.

Dalam bot dan bersiap sedia untuk snorkelling trip
Sesampainya kami di Pulau Tulai kami sangat teruja untuk terjun ke laut dan menikmati pemandangan dasarnya. Yang paling tak sabar ialah abah, abang ngah dan hubby sebab dorang pandai berenang. Sebelum masing-masing terjun ke dasar laut, tour guide telah maklumkan pada kami agar minum air masak terlebih dahulu. Ini untuk mengelakkan kita dari kekurangan air dalam badan tanpa disedari kerana air laut yang masin memang akan membuatkan kita cepat merasa kering dan dahaga.

Kami yang sangat teruja...ho3
Kemudian, kami turun melihat beribu-ribu ikan yang berwarna warni yang hanya menunggu untuk diberi makan roti. Terdapat pelbagai jenis ikan yang juga begitu teruja menghampiri kami apabila kami menghulurkan roti kepadanya.

Snorkelling di Pulau Tulai
Subhanallah! Sungguh cantik dan asyik sekali dunia di dasar sana. Memang sangat indah dan sukar digambarkan dengan kata-kata betapa indahnya "alam misteri" di bawah sana.

Ikan yang mengelilingi kami
Disebabkan di sini arus laut yang laju di dasarnya, kami-kami kaum wanita ni hanya bersnorkelling di sekitar bot sahaja sambil masing-masing berpaut di tangga bot!

Coral di Pulau Tulai
Abah yang dah terlalu asyik melihat ikan merupakan orang terakhir yang naik ke atas bot bila pemandu bot sudah mula menghidupkan enjin untuk ke destinasi kedua pula. huhuhu...

Abah yang tengah seronok snorkelling melambaikan tangan...
12.00 tengahari

Pasir Panjang Beach
Kami bergerak ke destinasi kedua iaitu di Pantai Pasir Panjang. Di sini kami dinasihatkan untuk tidak pergi ke tengah laut kerana pantainya agak landai dan dalam. Kami hanya bermain air di tepi laut sambil bersnorkelling mencari ikan-ikan yang bersembunyi di tepi-tepi batu.

Gamat yang kami temui di sini
Dapatlah juga tengok beberapa ekor gamat yang berada di celahan batu. Di sini juga kami makan tengahari dengan nasi campur yang telah dibekalkan oleh pihak chalet.

Mandi manda di pantai pasir panjang
Selesai makan, kami sambung bermain air di tepi pantai dan berehat-rehat. Ada juga yang sempat tidur di atas batu berbumbungkan pohon-pohon hutan tepi pantai.

Bot kami berlabuh di sini
1.30 petang
Kami bergerak pula ke destinasi ketiga iaitu di Batu Malang. Di sini juga merupakan tempat untuk snorkelling dan scuba diving. Ikan dan coral di sini juga sangat berbeza dengan tempat-tempat yang kami kunjungi sebelum ini.

Malang Rock
Coral disini adalah jenis staghorn atau coral yang bercabang-cabang seperti tanduk rusa. Berbeza dengan coral di destinasi pertama iaitu Pulau Tulai yang kebanyakannya berbentuk seperti cendawan yang sangat besar. Macam yang aku baca dalam pamphlet yang diberi, Pihak Jabatan Laut telah memberikan garis panduan apabila kita berada di taman laut termasuklah larangan mengganggu ikan dan coral, memancing dan menangkapnya. Ini disebabkan coral yang kita dapat tengok hari ini merupakan coral yang telah terbentuk beratus tahun yang dulu  kerana coral hanya membesar kira-kira 1mm setahun! Sebab itulah kita kena menjaga warisan alam ini dan menghormati habitat hidupan laut ini...

Coral di Batu Malang
Di sini juga ada disediakan pelantar untuk memudahkan pengunjung turun ke dasar laut untuk menikmati pemandangan indah di dasarnya. Kami yang baru "pandai" berenang sangat teruja menikmati pengalaman snorkelling dan memberi makan ikan-ikan yang sangat banyak.

Ikan yang berwarna warni mengelilingi kami
Abang ngah, angah dan mama je yang tak turun daripada bot sebab mereka sudahpun keletihan. Kami yang masih energetic ni sibuk terjun ke laut dan menikmati sepuas-puasnya pemandangan di dasarnya.

Bagi ikan makan roti
2.30 petang
Kami bertolak balik ke Salang Indah Resort. Masing-masing sudah keletihan kerana sudah berjam-jam di dalam air. Namun untuk berkata puas, kami masih belum puas menikmati pemandangan dasar laut tioman. Kami tiba di chalet dan mama, angah dan abang ngah sudah "surrender" dan hanya mahu berehat sahaja di bilik. Aku, hubby, abah, farah, fatin dan adik masih ingin bermain air dan snorkelling. Kami menyambung aktiviti kami di pantai tepi jeti. Aku dan hubby kemudiannya membuat keputusan untuk menyewa bot ke pekan Tekek dan Taman Laut untuk menyambung aktiviti snorkelling.

4.00 petang

pose romantis mama dan abah...
Kami bertolak ke Tekek menaiki bot yang kami sewa khas dengan kaunter di tepi jeti. Mama berkesempatan membeli sedikit cenderahati untuk rakan-rakannya. Aku pula hajat dihati ingin mengambil sedikit wang tetapi dimaklumkan hanya terdapat satu bank sahaja di Tekek iaitu ATM Bank Simpanan Nasional. Bila sampai di BSN, mesinnya pula tergendala kerana kebetulan hari Ahad. Panas juga rasa hati tetapi mujurlah hati ini disejukkan kembali apabila abah belanja aiskrim setiap sorang. huhu.. Dapatlah kami menikmati aiskrim di waktu panas di pulau tioman sambil menunggu pemandu bot kami membawa kami ke Taman Laut.

5.00 petang

Laut yang sudah mula bergelora
Kami menyambung aktiviti snorkelling selama sejam lebih di sini tetapi kurang dapat menikmatinya dek air laut yang sudah mulai berombak kuat kerana hujan yang lebat di tengah laut. Hanya mama dan angah sahaja yang tidak turun ke laut kerana sudah terlalu letih bermain air.

Menyambung aktiviti snorkelling di Taman Laut
Kami tidak jemu-jemu bermain air kerana ingin menghabiskan semaksima mungkin waktu yang ada untuk mandi manda sepuas-puasnya. Walaupun tidak dapat bersnorkelling melihat ikan di dasar laut kami menghabiskan masa mandi manda di tepi pantai Taman Laut tersebut hingga lewat petang.

6.00 petang

Dalam bot pulang dari Kg Tekek
Kami bertolak pulang ke Salang Indah Resort dan sempatlah pemandu bot kami buat "gimik" kononnya kami kehabisan minyak dan terpaksa berhenti di tengah-tengah laut yang bergelora sambil menunggu ketibaan kawannya membawa refill petrol. Tapi lakonannya yang seolah-olah bercakap telefon dengan 'kawannya' itu tidak menjadi kerana kami semua tidak percaya! hahaha.. Rupa-rupanya memang bot kami berhenti di tengah-tengah laut dek kehabisan minyak tetapi pemandu bot kami ada membawa refill petrol bersama dan tidak perlu menunggu "kawannya" tiba. Sampai di jeti kami terus ke chalet untuk membersihkan diri dan berehat sambil menunggu waktu untuk makan malam special.

bot laju membelah lautan
8.00 malam
Hidangan malam ini ialah Dinner BBQ di Salang Indah Restaurant. Kami makan di tepi laut bawah pohon kelapa. Menunya juga sedap iaitu sotong bakar, ikan cencaru, sosej, chicken wing, nasi goreng cina dan minuman air blackcurrent. Kami yang seharian bermain air memang sangat lapar dan hidangan sebegitu cukup membuka selera. Kami menikmati hidangan BBQ sambil berbual-bual, bergambar dan bercerita tentang keseronokan dan janji untuk kembali lagi ke sini satu hari nanti.

Dinner BBQ di Salang Indah Restaurant
Selesai makan malam, kami bersiar-siar di tepi pantai untuk mengambil gambar dan membeli cenderahati. Aku sempat membeli mug tioman dan fridge magnetic sebagai kenang-kenangan untuk dibawa pulang. Kami juga bersiar-siar di jeti melihat orang memancing ikan. Sesiapa yang berminat boleh juga memancing dengan sewaan joran sebanyak rm10 untuk satu hari. Jam 10 malam kami pulang ke bilik untuk rehat dan berkemas-kemas untuk pulang keesokan harinya.

Kedai Souvenier
DAY 3 : ISNIN 30/5/2011

8.00 pagi
Breakfast kami di Salang Indah Restaurant pagi ni dihidangkan secara buffet yang ada beberapa pilihan seperti kuetiaw goreng, bubur nasi, bihun sup, roti bakar, coffee dan tea. Selesai menjamu selera kami mengambil kesempatan untuk bersiar-siar menghabiskan masa dan wang yang ada sedikit lagi untuk membeli cenderahati.

Sarapan pagi dengan bubur nasi
Kemudian kami pulang ke bilik untuk berkemas dan bersiap. Feri kami dijadualkan tiba jam 11 pagi. Kami dikehendaki berada di Jeti setengah jam lebih awal. Selesai berkemas dan check out sempatlah kami bergambar depan reception sebagai tanda kenangan percutian di sini. Its time to say goodbye! Masing-masing bagaikan malas mahu pulang kerana keseronokan percutian sudah sampai ke penghujungnya.

1.00 petang
Kami sampai di Jeti Tg Gemok dan terus bergerak menuju ke Kuantan dan singgah di Rompin untuk makan tengahari dan membeli nenas di Pekan. Kami semua berjanji akan datang lagi ke Tioman dan mungkin akan duduk di Kg Paya pula untuk merasai suasana yang berbeza.

Percutian keluarga sudah sampai ke penghujungnya tetapi itu bukanlah penamat ceritanya. Kenangan manis dan pengalaman yang ada kami bawa sebagai kenangan yang indah tersemat di lipatan memori. Mudah-mudahan ia menjadi semangat dan azam untuk percutian seterusnya di masa akan datang...

1. Replies
    1. huhu, thanks akuzle ayu...

2. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang Ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:+62852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
      SUPAYA LEBIH JELAS KLIK-> PESUGIHAN TOGEL TANPA TUMBAL

2. hai..may i know abt package yg u amek ni?how much is it?

3. hai hidayah, i amik pakej ni dgn pihak salang indah sendiri. kami dapat rm350 utk seorang dewasa bagi pakej 3h 2m di musim cuti sekolah dan request nk duduk di chalet atas air..hehe..sangat2 berbaloi..

4. Pakej utk seorg brape

1. hai, pakej utk sorg saya dpt rm350 utk 3h 2m.

5. BESTTT NYER!!!!, KORANG PUNYA VACATION MEMANG TERBAIKK!!

Nak tnya....

minta maaf, macam mana nak contact dgn pihak salang indah sediri, sebab kebanyakan yg saya survey adalah agensi.

saya mahukan pakej macam kamu, buleh request chalet atas air..

saya sngat berharap, kamu balas komen ini... sbb saya is ZERO tentang p.Tioman

1. hai surat akhbar semalam,
      tq for your comment. huhu. saya dpt harga pakej ni dp pihak salang indah sendiri. ni no fon salang indah tioman 09-4195015

6. Saya ada Homestay di Port Dickson dan Langkawi.Self Touring..Harga berpatutan.1) .http://langkawihomestayhamim.blogspot.com 2) http://langkawihomestayhamim.blogspot.com/

7. ade sewz transport ke kt pulau tioman?

1. pulau tioman ni kecik je, tak macam langkawi yg ada sewa kereta.
      kampung2 di tioman dihubungkan dgn jalan air, kena naik bot ke tekek, kg juara, kg paya dsb.

8. ada email address and website dieorg tak? :)

9. wow, kami akan pergi juga Aug ini, kami dapat bilik seaview, RM330 seorang untuk bilik quad:) Kami beli pakej dari agent, dekat laman ini http://www.holidaygogogo.com/3d2n-tioman-snorkeling-package-salang-indah-resort/