Friday, February 18, 2011

Tazkirah Jumaat : Sedekah dan Amal Jariah














Assalamualaikum wrt wbt.

Sempena penghulu hari ni ingat nk citer la skit pasal sedekah dan amal jariah..sesekali tulis tazkirah ni sebagai ingatan pada kita terutamanya diri sendiri tentang tujuan kita hidup atas muka bumi ini adalah untuk mendapatkan redha Allah atas setiap apapun perkara yang kita lakukan..

Masa jalan-jalan kat kedai buku ingat nak carila buku yang tengah kontroversi sekarang ni tetiba ternampak ada satu buku bertajuk Ajaibnya Sedekah yang ditulis oleh Muhammad Muhyidin terbitan PTS Millenia Sdn Bhd..aku pun belek-belek buku tu saja nak baca-baca dulu..bagus jugak bukunya sebab pengarangnya ada menceritakan kisah-kisah keajaiban sedekah di mana bukan sahaja sedekah boleh mendatangkan kekayaan tetapi juga mendatangkan kebahagiaan..

Terdapat satu Hadis Rasulullah s.a.w :

"Apabila matinya seorang anak Adam, terputuslah pahala amalannya kecuali tiga perkara iaitu
sedekah jariahnya, ilmu yang dimanfaatkannya dan doa anak yang soleh kepadanya"- Hadis sahih riwayat Abu Daud 


Jadi sebenarnya tanpa sedar sedekah ni boleh kita lakukan tak kira masa mahupun tak kira berapa jumlahnya, rm1 ke rm10 ke yang paling penting ikhlas..Melihatkan ramai sangat peminta sedekah yang berkeliaran di KL ni kita pun kadang tu confius betul ke mereka ni orang susah, entah-entah kadang tu pendapatannya lebih banyak berbanding kita sedangkan pekerjaannya hanya peminta sedekah!

Rasanya kalau dah sampai tahap tu kalau rasa-rasa nak bagi, bagi jela dengan ikhlas tak perlu diungkit siapa dia dan berapa pendapatannya..Kalau rasa takut atau was-was nak bersedekah pada orang-orang tersebut eloklah bersedekah sahaja di masjid-masjid atau surau-surau..mungkin sedekah kita lebih terjamin agihannya dan kegunaannya..

Gambar di atas tu sebenarnya masjid yang dibina khas sempena arwah Moyang kami yang bernama Haji Taib di Bachok, Kelantan. Ianya dibina bersebelahan rumah datuk saudara sebelah abah. Sesekali berkunjung ke Kelantan bila pulang berhari raya kami akan singgah bersolat di masjid ini. Semoga Allah mencucuri rahmat-Nya kepada arwah dan ditempatkan bersama orang-orang mukmin dan soleh..

Mudah-mudahan kita juga berkesempatan membelanjakan wang, mewakafkan tanah, meninfaqkan harta di jalan Allah s.w.t sebagai bekalan kita nanti. Biarpun nilainya tidak seberapa namun mudah-mudahan amalan dan sedekah jariah kita beroleh keredhaan-Nya..Insya Allah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...